Blog Layout

Styreplan får ny visuell profil

Simon Wengstrøm • jun. 07, 2023

Denne artikkelen er et dypdykk i prosessen frem mot vår nye visuelle profil, skrevet sammen med vår designer Inger Marie Gunderhuset. Kortversjonen kan du lese her!

Designprosessen

Verden går stadig fremover, så også med oss og Styreplan. Som selskap er vi siden forrige logobytte blitt både Miljøfyrtårn og ISO 27001-sertifisert, vi har nær doblet antall ansatte og tidoblet vår årlige omsetning.

Prosessen med å utvikle en ny identitet har gått hånd i hånd med utviklingen av nyeste versjon av Styreplan, som er mer brukervennlig og fleksibel enn noensinne. Dette ville vi selvfølgelig vise frem i hele vår profil. Resultatet er en ny logo, nye farger og nye fonter. For eksempel ble forrige logo laget i 2005, og det synes:

Vår nye profil representerer en fremoverlent tjeneste for både store og små organisasjoner, og vi har brukt litt rundere kanter og friskere blåfarge for å kommunisere hvem vi er. Geometrien og sirkulære former har vært en stor inspirasjon for oss, og vi har lekt med penn og papir i lang tid for å skape noe originalt og eget som passer til våre verdier.

Den nye profilen vår hjelper oss også med å gi et godt førsteinntrykk til nye kunder. Nå viser vi på en bedre måte at vi følger med i tiden, og at Styreplan er et oppdatert og dagsaktuelt verktøy.

Vårt konsept

Trygghet, effektivitet og profesjonalitet har alltid stått i fokus hos oss. Det viktigste for oss er at våre kunder føler seg ivaretatt og hørt når de kommer til oss. Vi, som våre kunder, setter krav til både effektivitet og kvalitet i arbeidet vi gjør og tjenestene vi leverer.

Vi er stolte over vår posisjon som en trygg og uavhengig leverandør, og glade for at Styreplan blir en del av styret for stadig flere små og store organisasjoner.

Logoikon

Hvordan lager man en logo til en tjeneste som Styreplan uten å gå på klisjeer, men fremdeles ha litt betydning i logoen? Svaret er at det er utfordrende! Det er fristende å gå for ikoner vi har sett hundre ganger tidligere, som hilsende hender eller grafer og tabeller, men dette er lite identitetsskapende for oss, og utrolig kjedelig.

Vi gikk for noe litt mer originalt, som skiller seg ut i markedet. Vi mener vi har kommet opp med en god og lett gjenkjennelig logo. Denne logoen vil gjøre det enklere for oss å bygge en merkevare folk kjenner igjen og husker - og gjøre det enklere for deg å finne Styreplanappen på telefonen.

Det var en selvsagt beslutning at bokstaven S skulle være grunnlaget for logoen. Ved å dreie den mot venstre, oppdaget vi at det også var mulig å ane en P, og med det hadde vi inkludert de to mest fremtredende bokstavene i Styreplan. Vi ønsket å skape en logo som kunne fange oppmerksomheten til potensielle kunder og samtidig være tro mot vår historie som en trygg og profesjonell leverandør.

Den enkle og elegante utformingen av logoen, gir den et tidløst uttrykk som vil holde seg relevant lenge. Akkurat som Styreplan.

Farger og typografi

Når det kom til fargene ønsket vi ikke å gjøre noen drastiske endringer. Styreplan er blå, og har alltid vært blå. Blått er teknologi, trygghet og ansvar. Vi har derfor "bare" frisket dem opp, og vi mener at den oppfriskningen gir en god balanse mellom trygghet og modernitet.

Skrifttypen, eller fonten, har vært gjennom litt større endinger, både her på nettidene og inne i Styreplan. Verden går stadig fremover, og det er ikke lenger sterke forventninger om at skrift på digitale flater skal minne mest mulig om maskinskrevne notater. Det gir oss rom for kreativitet!

Her på nettsidene, i e-poster og ellers i markedsføringsmateriell, har vi landet på fonten Nunito. Den er avrundet, vennlig og behagelig, uten å skli over i det komiske. I tillegg er den pen i flere ulike vektinger, noe som gir oss større fleksibilitet.

Inne i Styreplan har vi valgt den beslektede, men litt mer nedtonede Open sans. Dette er en verdens mest populære skrifttyper, og det er det gode grunner til. Det viktigste for oss er at den er behagelig å lese, også i lengre tekster - for eksempel saksbeskrivelser eller protokoller.

Denne artikkelen er et dypdykk i prosessen frem mot vår nye visuelle profil, skrevet sammen med vår designer Inger Marie Gunderhuset. Kortversjonen kan du lese her!

Designprosessen

Verden går stadig fremover, så også med oss og Styreplan. Som selskap er vi siden forrige logobytte blitt både Miljøfyrtårn og ISO 27001-sertifisert, vi har nær doblet antall ansatte og tidoblet vår årlige omsetning.

Prosessen med å utvikle en ny identitet har gått hånd i hånd med utviklingen av nyeste versjon av Styreplan, som er mer brukervennlig og fleksibel enn noensinne.

Dette ville vi selvfølgelig vise frem i hele vår profil. Resultatet er en ny logo, nye farger og nye fonter.

For eksempel ble forrige logo laget i 2005, og det synes:

Vår nye profil representerer en fremoverlent tjeneste for både store og små organisasjoner, og vi har brukt litt rundere kanter og friskere blåfarge for å kommunisere hvem vi er.

Geometrien og sirkulære former har vært en stor inspirasjon for oss, og vi har lekt med penn og papir i lang tid for å skape noe originalt og eget som passer til verdiene våre.

Den nye profilen vår hjelper oss også med å gi et godt førsteinntrykk til nye kunder.

Nå viser vi på en bedre måte at vi følger med i tiden, og at Styreplan er et oppdatert og dagsaktuelt verktøy.

Vårt konsept

Trygghet, effektivitet og profesjonalitet har alltid stått i fokus hos oss.

Det viktigste for oss er at våre kunder føler seg ivaretatt og hørt når de kommer til oss.

Vi, som våre kunder, setter krav til både effektivitet og kvalitet i arbeidet vi gjør og tjenestene vi leverer.

Vi er stolte over vår posisjon som en trygg og uavhengig leverandør, og glade for at Styreplan blir en del av styret for stadig flere små og store organisasjoner.

Logoikon

Hvordan lager man en logo til en tjeneste som Styreplan uten å gå på klisjeer, men fremdeles ha litt betydning i logoen?

Svaret er at det er utfordrende! Det er fristende å gå for ikoner vi har sett hundre ganger tidligere, som hilsende hender eller grafer og tabeller, men dette er lite identitetsskapende for oss, og utrolig kjedelig.

Vi gikk for noe litt mer originalt, som skiller seg ut i markedet. Vi mener vi har kommet opp med en god og lett gjenkjennelig logo.

Denne logoen vil gjøre det enklere for oss å bygge en merkevare folk kjenner igjen og husker - og gjøre det enklere for deg å finne Styreplanappen på telefonen.

Det var en selvsagt beslutning at bokstaven S skulle være grunnlaget for logoen. Ved å dreie den mot venstre, oppdaget vi at det også var mulig å ane en P, og med det hadde vi inkludert de to mest fremtredende bokstavene i Styreplan.

Vi ønsket å skape en logo som kunne fange oppmerksomheten til potensielle kunder, og samtidig være tro mot vår historie som en trygg og profesjonell leverandør.

Den enkle og elegante utformingen av logoen, gir den et tidløst uttrykk som vil holde seg relevant lenge. Akkurat som Styreplan.

Farger og typografi

Når det kom til fargene ønsket vi ikke å gjøre noen drastiske endringer.

Styreplan er blå, og har alltid vært blå. Blått er teknologi, trygghet og ansvar.

Vi har derfor "bare" frisket dem opp, og vi mener at den oppfriskningen gir en god balanse mellom trygghet og modernitet.

Skrifttypen, eller fonten, har vært gjennom litt større endinger, både her på nettidene og inne i Styreplan.

Verden går stadig fremover, og det er ikke lenger sterke forventninger om at skrift på digitale flater skal minne mest mulig om maskinskrevne notater. Det gir oss rom for kreativitet!

Her på nettsidene, i e-poster og ellers i markedsføringsmateriell, har vi landet på fonten Nunito.

Den er avrundet, vennlig og behagelig, uten å skli over i det komiske. I tillegg er den pen i flere ulike vektinger, noe som gir oss større fleksibilitet.

Inne i Styreplan har vi valgt den beslektede, men litt mer nedtonede Open sans. Dette er en verdens mest populære skrifttyper, og det er det gode grunner til.

Det viktigste for oss er at den er behagelig å lese, også i lengre tekster - for eksempel saksbeskrivelser eller protokoller.

Denne artikkelen er et dypdykk i prosessen frem mot vår nye visuelle profil, skrevet sammen med vår designer Inger Marie Gunderhuset. Kortversjonen kan du lese her!

Designprosessen

Verden går stadig fremover, så også med oss og Styreplan. Som selskap er vi siden forrige logobytte blitt både Miljøfyrtårn og ISO 27001-sertifisert, vi har nær doblet antall ansatte og tidoblet vår årlige omsetning.

Prosessen med å utvikle en ny identitet har gått hånd i hånd med utviklingen av nyeste versjon av Styreplan, som er mer brukervennlig og fleksibel enn noensinne. Dette ville vi selvfølgelig vise frem i hele vår profil. Resultatet er en ny logo, nye farger og nye fonter. For eksempel ble forrige logo laget i 2005, og det synes:

Vår nye profil representerer en fremoverlent tjeneste for både store og små organisasjoner, og vi har brukt litt rundere kanter og friskere blåfarge for å kommunisere hvem vi er. Geometrien og sirkulære former har vært en stor inspirasjon for oss, og vi har lekt med penn og papir i lang tid for å skape noe originalt og eget som passer til verdiene våre.

Den nye profilen vår hjelper oss også med å gi et godt førsteinntrykk til nye kunder. Nå viser vi på en bedre måte at vi følger med i tiden, og at Styreplan er et oppdatert og dagsaktuelt verktøy.

Vårt konsept

Trygghet, effektivitet og profesjonalitet har alltid stått i fokus hos oss. Det viktigste for oss er at våre kunder føler seg ivaretatt og hørt når de kommer til oss. Vi, som våre kunder, setter krav til både effektivitet og kvalitet i arbeidet vi gjør og tjenestene vi leverer.

Vi er stolte over vår posisjon som en trygg og uavhengig leverandør, og glade for at Styreplan blir en del av styret for stadig flere små og store organisasjoner.

Logoikon

Hvordan lager man en logo til en tjeneste som Styreplan uten å gå på klisjeer, men fremdeles ha litt betydning i logoen? Svaret er at det er utfordrende! Det er fristende å gå for ikoner vi har sett hundre ganger tidligere, som hilsende hender eller grafer og tabeller, men dette er lite identitetsskapende for oss, og utrolig kjedelig.

Vi gikk for noe litt mer originalt, som skiller seg ut i markedet. Vi mener vi har kommet opp med en god og lett gjenkjennelig logo. Denne logoen vil gjøre det enklere for oss å bygge en merkevare folk kjenner igjen og husker - og gjøre det enklere for deg å finne Styreplanappen på telefonen.

Det var en selvsagt beslutning at bokstaven S skulle være grunnlaget for logoen. Ved å dreie den mot venstre, oppdaget vi at det også var mulig å ane en P, og med det hadde vi inkludert de to mest fremtredende bokstavene i Styreplan. Vi ønsket å skape en logo som kunne fange oppmerksomheten til potensielle kunder og samtidig være tro mot vår historie som en trygg og profesjonell leverandør.

Den enkle og elegante utformingen av logoen, gir den et tidløst uttrykk som vil holde seg relevant lenge. Akkurat som Styreplan.

Farger og typografi

Når det kom til fargene ønsket vi ikke å gjøre noen drastiske endringer. Styreplan er blå, og har alltid vært blå. Blått er teknologi, trygghet og ansvar. Vi har derfor "bare" frisket dem opp, og vi mener at den oppfriskningen gir en god balanse mellom trygghet og modernitet.

Skrifttypen, eller fonten, har vært gjennom litt større endinger, både her på nettidene og inne i Styreplan. Verden går stadig fremover, og det er ikke lenger sterke forventninger om at skrift på digitale flater skal minne mest mulig om maskinskrevne notater. Det gir oss rom for kreativitet!

Her på nettsidene, i e-poster og ellers i markedsføringsmateriell, har vi landet på fonten Nunito. Den er avrundet, vennlig og behagelig, uten å skli over i det komiske. I tillegg er den pen i flere ulike vektinger, noe som gir oss større fleksibilitet.

Inne i Styreplan har vi valgt den beslektede, men litt mer nedtonede Open sans. Dette er en verdens mest populære skrifttyper, og det er det gode grunner til. Det viktigste for oss er at den er behagelig å lese, også i lengre tekster - for eksempel saksbeskrivelser eller protokoller.

Styreplan har i snart 20 år vært en del av styret for stadig flere norske organisasjoner, og det vil vi fortsette å være også de neste 20!

Del denne artikkelen:

Av Simon Wengstrøm 30 Jan, 2024
Kommunikasjon er grunnmuren i en fungerende styreorganisasjon – både innad i styret, og mellom styret og organisasjonsledelsen. Som styresekretær har du en nøkkelrolle både som tilrettelegger og katalysator for at denne kommunikasjonen flyter godt.
Av Simon Wengstrøm 16 Jan, 2024
Hvordan jobber du mest mulig effektivt med protokollen? Hvorfor er det viktig å ha en struktur på både protokoller og andre styredokumenter, og hvordan oppbevarer du dokumenter trygt og sikkert?
Av Simon Wengstrøm 08 Jan, 2024
Hva vil det si å være styresekretær i en profesjonell styreorganisasjon? Hvilke ansvarsområder skal og bør du ta på deg, og hva kan du egentlig bidra med?
Flere artikler
Share by: